شرایط استجابت دعا از دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت

تاریخ ارسال:د, 06/27/1396 - 07:39
مرحوم آیت الله بهجت

انسان میبایست با بهره گیری از قدرت عقل و تفکر خدادادی خود و راهنمایی گرفتن از افراد آگاه و متخصص در هر عملی اقدام صحیح نماید. قبل از شروع هر کاری تا زمان اتمام آن با دعا و توسل به الطاف و عنایتهای خداوند امیدوار باشد و از او درخواست کند فعالیت هایش را به هدف و نتیجه مناسب برساند. در این مطلب شرایط استجابت دعا از دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت مورد بررسی قرار می گیرد؛

مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه، شیوه ای از دعا را معرفی کردند که در مستجاب شدن آن شکی نیست. این عالم گران قدر، رحمةالله علیه، می فرمایند: بعضی ها فکر می کنند که دعاکردن، کار پیرزن ها و پیرمردها و در کل کهنسالان است، کسانی که توانایی و امکان جنگیدن و جهاد ندارند اما مشخص می شود مسئله از این صحبت ها پیچیده تر است! در روایتی درمورد شرایط استجابت دعا نقل شده است:«من دعا و هو لایحس سوی الاجابة استجیب له»، یعنی هر فردی دعا کند و غیراز اجابت احساس نکند، دعایش مستجاب می شود.

ایشان در ادامه می فرمایند: ظاهرا شرایطی در ما ایجاد شده شبیه به یاس از اجابت، که شیوه دعای ما تنها به زبان و لقلقه لسانی است؛ نه دعای برگرفته از قلبی مطمئن و امیدوار به اجابت. قلبی سرشار از ایمان و دل شکسته ای می خواهد تا دعا همچون تیری به هدف برسد، به گونه ای که دعا کنیم و اجابت آن را درک کنیم و یا حداقل به ما وعده استجابت آن را بدهند، حتی اگر بعد از چهل سال، همان گونه که درباره حضرت یعقوب علیه السلام محقق گردید.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.