سلاح عصمت در مقابل قهار ترین فتنه گران

تاریخ ارسال:چ, 02/12/1397 - 11:31
عصمت پیامبر و ائمه
آیت الله قرهی

این ها می خواهند تو را به ضلالت و گمراهی بکشند امّا متوجّه نیستند که خودشان در ضلالت و گمراهی هستند

لذا قرآن کریم و مجید الهی می فرماید: «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ رَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَ ما يُضِلُّونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ» آن ها می خواستند تو را به ضلالت بکشند، در حالی که متوجّه نیستند که هیچ کس را به ضلالت نمی کشند مگر نفس خودشان را.
مثل این که پروردگار عالم بیان فرمود: این ها می خواهند خدعه و مکر کنند، در حالی که خدعه شان به خودشان برمی گردد و خودشان نمی دانند «وَ ما يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ» این جا هم همین طور است، این ها می خواهند تو را به ضلالت و گمراهی بکشند امّا متوجّه نیستند که خودشان در ضلالت و گمراهی هستند «وَ ما يُضِلُّونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ».
در ادامه می فرماید: «وَ ما يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْ‏ءٍ». این آیه شریفه چند نکته عالی دارد که خیلی عجیب هست، یکی همین عبارت است که می فرماید: این ها نمی توانند به تو هیچ زیانی برسانند. چرا نمی توانند زیان برسانند؟ آیا منظور این است که  نمی توانند زیان جسمی برسانند؟
خیر، چون آن ها زیان جسمی بسیاری به پیامبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) رساندند. مگر شکمبه بر سر مبارک پیغمبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) نریختند؟ مگر پیغمبر را زخمی  نکردند؟
پس این که بیان می فرماید: «وَ ما يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْ‏ءٍ»؛ یعنی نمی توانند به تو ضرر برسانند؛ چون تو در پرده عصمت هستی و به همین خاطر این ها نمی توانند کاری پیش ببرند.
فکر نکنید که فقط در زمان ما فتنه های زیادی شکل گرفته است. اتّفاقاً این فتنه گران امروزی ما باید در برابر فتنه  گران زمان پیغمبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) زانوی تلمّذ بزنند و به تعبیر عامیانه جلوی آن ها لنگ بیندازند! آن ها فتنه  گران عجیبی بودند، فتنه گران امروز هرچقدر هم تلاش کنند، نمی توانند مثل آن ها باشند. آن ها کارهای بسیار ظریفی می کردند که إن شاءالله این بحث را در فرصت مناسبی بیان می کنیم.
لذا خداوند در مورد پیغمبر(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) می فرماید: «وَ ما يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْ‏ءٍ» تو هیچ ضرری از آن ها نمی بینی. پس خود همین «وَ ما يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْ‏ءٍ» دلالت بر عصمت است.
در همین «مِنْ شَيْ‏ءٍ» هم نکاتی وجود دارد. یکی این که این ها از هر راهی وارد می شوند امّا نمی توانند به تو ضرر برسانند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.

مطالب مرتبط